torsdag 4 december 2008

Intressant journalistik är ångest.

Intressant journalistik är att skriva om ångest. Intressant journalistik är att skriva om lösningar på ångest. Om bloggar går in under kategorin journalistik och den här bloggen förväntas vara intressant så är det lika bra att jag anammar mission impossible och försöker kombinera de två. Min första tanke om det är... ångest.

1) JUL.

"Åååh, jul är så mysigt". Mysigt? Vad är det som är så mysigt med att äta r-å f-i-s-k i -f-e-t-a såser, att köpa julklappar för tusentals kronor som ingen egentligen vill ha och att dekorera hemmet med kitsch? Jag ser i alla fall inget mysigt med det.

Men det går att undgå dessa tre julminor:
- lägg pengarna på gåslever och Krug istället för obscena mängder sill et al, det uppskattas garanterat av alla,
- ring mamma och pappa i november och säg att du har hittat något fint (dyrt) som du vill ha i julklapp och erbjud dig att köpa det, slå in det och sedan få pengar,
- strunta i dekorationerna, om du absolut måste jultrasha ditt hem så ordinerar jag Georg Jensens julkollektion.

Det finns även två all-roundlösningar; den ena är av irrationell art och går ut på att häva i sig öl och snaps på julaftonsmiddagen så att matens smak tappar betydelse och man kan lusta sig över trashpresenter, den andra är av rationell art och handlar kort och gott om att bli ateist på heltid.

2. LÖSA SOMALIAS PROBLEM.

Krigsherrar, könsstympning, islamism, svält, pirater... hur kunde all världens olycka ackumuleras och samlas i ett enda land? Om jag skulle utses till att som managementkonsult lösa Somalias alla problem, så skulle jag först drabbas av ångest. Därefter skulle jag föreslå The Ayaan Hirsi Ali Strategy: fly till väst, berätta om hemskheterna och bli hyllad i Fox News. W:et i SWOT-analysen av strategin är att man måste omges av livvakter dygnet runt. För demokrati, mänskliga rättigheter och välstånd är det definitivt värt det. Plan B är Operation Hjärntvätt av den styrande delen av befolkningen.

Nej, jag är inte politisk korrekt.

3. KARRIÄRSVAL.

Okej, jag har fyra önskemål angående min framtida karriär: (1) jobba i kostym, (2) hög lön (utbildning är en investering med höga kortfristiga alternativkostnader; jag eftersträvar dock ett mycket högt NPV på min Handelsexamen), (3) utlandsmöjligheter, och (4) ett jobb jag trivs mett

Punkter (1)-(3) är lätta att uppfylla. (4):an är den stora ångesten - man kan inte på förhand veta om man kommer att trivas med ett visst jobb. Det räcker inte med att ha ett genuint intresse i branschen.

Och ja, det här är ett tarvligt försök till internshipstiggeri, riktat mot det eller de företag som vill anställa ett Handelshomo som med stor sannolikhet inte kommer att (kunna) skaffa barn de närmaste decennierna och kan tänka sig att substituera uppfostringstid med arbetstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar