fredag 5 december 2008

Donationer, "Pappa på semester" och IT-chefernas invasion

Handelshögskolan har florerat en del i media idag och just idag kommer det inte gå mig obemärkt förbi, här skall jag göra en kommenterande insats.

Först ger vi oss in på ämnet den ekonomiska psykologin bakom välgörenhetsdonationer. "Vi ger för att vi genuint bryr oss om andra och för att vi mår bra av att ge", påstår forskaren Anna Breman, som skrev sin avhandling på Handels för två år sedan, i Sydsvenskan. Därtill menar hon att det finns en paternalism hos donatorerna, liksom en känsla av att veta bättre vad mottagaren behöver. I artikeln hänvisar de till ett exempel, där donatorer fick välja mellan att ge myggnät och pengar till behövande i Zambia, som helst ville ha pengar - utfallet blev dock att en majoritet gav myggnät. Om ni blev lockade av att skänka en slant så här i juletider så föreslår jag Flyktingfonden.

I skuggan av alla analyser av gårdagens chocksänkning av reporäntan hittar jag i Dagens Industri en artikel med vår professor i finansiell ekonomi, Clas "Pappa på semester" Bergström. Han granskade i våras Länsförsäkringar Livs ombildning som såhär i efterhand har lett till en vild debatt om huruvida övervärdet tillhör aktieägarna eller försäkringstagarna. Lagstiftningen känner vare sig jag eller Clas till, men min intuiton säger mig att kunder normalt sett får tillbaka pengar motsvarande insats plus avkastning på satsade pengar. Övervärden hänför sig inte till dessa utan snarare förknippar jag dem med aktieägarnas vinster.

Slutligen läser jag i Computer Sweden rubriken "Framtidens it-chef går på Handels". Lätt skräckslagen ivrar jag mig igenom artikeln, som inte alls stolpar ut att en massa datanördar från KTH kommer att invadera skolan utan blott förtäljer att man tack vare Bolognasystemet kommer att kunna läsa en Master i General Management även om man inte har läst sin BSc på skolan. Syftet med utbildningen är att locka in fler till näringsliv och förvaltning - idag går majoriteten vidare till finans- eller konsultyrkena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar