fredag 19 december 2008

Fattiga studenter är lata studenter.

Oskar Öholm, moderat riksdagsledamot från Örebro län, utförde i början av månaden ett experiment tillsammans med några riksdagskollegor, där de skulle leva på 636 kronor på en vecka, som är vad studenter i snitt har kvar att leva på i månaden efter fasta kostnader. TCO var initiativtagare till projektet och Oskars vecka kan man läsa om på den blogg han startade projektet till ära.

Saken är bara den att vare sig jag, Alex eller Micke någonsin har levt på blotta 636 kronor på en vecka. Vilka gör det, egentligen? Det finns massor av arbetsgivare som suktar efter att få anställda billig extraarbetsstyrka. Det har jag insett och kan därmed leva på 2 000 kronor per vecka i snitt. Jag förvånas - ja till och med nästan chockas - över att flera inte aktiverar sig och kommer ut på arbetsmarknaden under studieåren.

Även om experimentet inte berör mig eller de jag umgås med så är bloggen hursomhaver väldigt läsvärd.

Ps. På Ekonomifakta.se kan du räkna ut hur mycket skatt du betalar per månad. Inklusive dold skatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar