tisdag 13 januari 2009

Galatider

Början av året innebär alltid galatider. Grammisgalan gick av stapeln förra veckan och det vi minns mest därifrån är tveklöst Kleerups trippla segrar och dessvärre även den följande sortin och det avsmakliga efterspelet som andades av tveksamma rotsaksliknelser och kokainkonservatism. Igår var det dags för Guldbaggegalan som i år blev ännu mer uttalat kommersiell via en SMS-röstning i sann Idolanda och därmed gjorde mig ännu mer förvånad över hur somliga i branschen får sina kortsiktiga och långsiktiga mål och visioner att gå ihop.

Snart stundar så QX GayGala som i år bjuder på en ny kategori, årets blogg. Schysst att galan följer utvecklingen. Puggornas smak tycks dock och dessvärre inte sträcka sig längre än till mest generiska namn. Amirs Gaybloggen och Per-Robins Gaybloggen är båda nominerade. Inte nog med att namnen är generiska så är tyvärr även innehållen i de respektive bloggarna väldigt generiska och utspädda. Nytänk? Nix, såtillvida inte luftslott beströdda av glitter är något nytt i gayvärlden.

Årets homo/bi-kategorin borde ha en självskriven vinnare i Andreas Lundstedt. Jag vet inte om superstraighte Magnus Betnér som ännu väntar på sin första gay experience och som blev, eh, lite feltolkad i ett random QX-nummer under året har tillfört något av värde till hbt-svängen. Kanske har några blivit en våt dröm rikare. Kanske inte. Victoria Svensson kom ut under året och är även hon nominerad. Hade hon varit man hade det känts riktigt radikalt. Nu känns det bara radikalt utan superlativ.

Bland de övriga hoppas jag på Gynning (och Berg) för att hon är så fab och narcissistisk; Mian Lodalen för att den polske boken recenserades av min munhuggarmotståndare Stefan som jag inte öppet kan ge kredd och för att jag aldrig skulle sätta mig och läsa om Kim Kärnfalks bild av Bert Karlsson; Robert Fux (motivering överflödig); Petra von Kants bittra tårar för att jag njöt av den varje sekund; samt Klubb Ficks (motivering överflödig, konkurrens skrattretande). Resten är totalt irrelevant. På alla sätt och vis. Subjektivt som objektivt.

Nästa år lovar jag att vika 24 timmar åt att nominera med substans.

2 kommentarer:

  1. kleerup är överskattad. han röker på och trycker på knappar, hur svårt kan det va?

    SvaraRadera
  2. Haha - Kleerup gör nog lite mer än bara tar en joint då och då.

    SvaraRadera