måndag 19 januari 2009

Back from the almost-dead.

Mycket händer medan man har tentaperiod. Det har bland annat börjat rasa ett helt hejdlöst mediedrev mot författarinnan Liza Marklund rörande sanningshalten i hennes bok "Gömda".

Aftonbladet och Expressen är tillsammans med TV4Nyheterna i min mening antagligen det yttersta bottenskrapet av det journalistiska Sverige (bloggar borträknade) så således finns det egentligen ingen anledning att försvara Liza Marklund, då hon är en kvällstidningsprodukt rakt igenom. Dock finns det saker som är osmakligare än tabliodsmörja, exempelvis mediedrev med manschauvinsistiska förtecken. Den största synden ligger hursomhelst inte i att drevet drabbar Liza Marklund väldigt hårt personligen, man får räkna med att ta vissa smällar som offentlig person, utan i att det med sin totala brist på proportioner och sans dränker ut all saklig kritik som skulle kunna framföras mot den senaste tidens störtflod av halvfiktiva "dokumentära" romaner.

Men som vanligt vinner mediedramaturgi över förnuft, och följaktligen får vi en typiskt urspårad debatt full av helt bizarra inlägg. Det kanske är dags att någon installerar ett proppskåp i den svenska offentliga debatten.

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte att det är värsta grejen att Liza Marklund har ''ljugit'' om historien, det är bra böcker som berör och som gjord mig medveten om saker som jag inte visste innan om Sverige. Så jag instämmer bra skrivet!!
    Kram

    SvaraRadera