torsdag 15 januari 2009

Tack Stephen Fry

Efter en tids blogguppehåll är jag nu tillbaka för att dela med mig av vad jag anser vara ett viktigt inlägg i debatten kring HIV/aids signerat den brittiske skådespelaren Stephen Fry (som på bilden bredvid syns kramandes Jude Law).

Ikväll i svt sändes första delen av Stephen Frys miniserie om HIV och aids. Detta avsnitt var väldigt informativt och tog död på väldigt många av fördomarna som finns just kring HIV och aids. Exempelvis berättade man att den största ökningen av HIV idag återfinns bland heterosexuella och inte, som många tror, bland homosexuella. I Storbritanien har HIV bland heterosexuella ökat med 400% de senaste tio åren, vilket väl egentligen säger det mesta.

I programmet får man möta olika människor som är HIV positiva; personer som kanske inte alltid motsvarar den bild allmänheten har av en HIV positiv. Bland annat intervjuas en heterosexuell kvinna i övre medelåldern som smittades av sin make, en heterosexuell man i undre medelåldern samt en femtonårig flicka. Dessa tre personer beskriver hur det är att leva med HIV i dagens Storbritanien, en bild som väldigt tråkig, fylld av skällsord och okunnighet.

Jag vill med detta inlägg varmt rekommendera reprisen av första delen som sänds dels imorgon, den 16/1 kl 20.30 i svt24, dels den 18/1 kl 23.10 i svt2. Dessutom vill jag uppmana alla att även se andra och sista delen av miniserien som sänds den 22/1 kl. 20.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar