måndag 6 april 2009

Mer om Sverigedemokraterna

Det var på samma gång intressant och skrämmande att läsa kommentarerna från det föregående inlägget. Tänkte besvara några av de frågor, funderingar och faktafel som uttrycktes där.

Pour un, vad beträffar Sverigedemokraternas inställning till homosexuella och kvinnor så skulle jag kunna nöja mig med att hänvisa till deras familjepolitiska program, som argumenterar emot homoäktenskap, homoadoptioner, lesbisk insemination och som uttalar att:

Sverigedemokraterna ser mycket negativt på landets höga aborttal. Varje abort
innebär en förlust både för samhället, föräldrarna och inte minst det ofödda
barnet som mister sin möjlighet till fortsatt liv.

Sverigedemokraterna vill
verka för att aborter efter tolfte havandeskapsveckan förbjuds, såvida
medicinska eller andra tungt vägande skäl för abort ej föreligger.

Men jag nöjer mig inte där, utan jag går gärna vidare med att exemplifiera vad partiföreträdare också säger i verkligheten. Partisekreteraren Björn Söder hamnade i blåsväder år 2007 för att ha attackerat homosexuella med uttalanden som "dessa sexuella avarter är inte normala" och benämningen "det perversa homosexevenemanget" om Pridefestivalen. Fräscht? Modernt? Riksdagsmässigt? Sedan kanske det inte fanns någon homofientlig snapsvisa, men det är känns perifert i sammanhanget.

Statsvetarprofessorn Marie Demker har studerat partiets väljargrupp och gjort diverse fyndigheter. Den största målgruppen är LO-medlemmar 18-29 år (14,4%) och 5,2% av männen jämfört med 2,0% av kvinnorna röstar på SD. Hon drar slutsatsen att SD har stöd hos "välfärdssamhällets förlorare" - dvs, om man tolkar det ur sitt sammanhang, så är de att likställa med ett missnöjesparti. Det finns även en ett år äldre SIDO-studie som pekar i samma riktning: SD är ett parti för unga män som ser sig svikna av staten. Det är inget parti som kreativt och i progressiv andra vill bidra till att förbättra samhället. Tvärtom så skall gränser som tidigare varit stängda, men som öppnats upp, åter stängas genom bl.a. återvändarbidrag till invandrare (!) och nej till EU, Schengen och Genèvekonventionen. Tillbaka till onda tider.

Och så var det någon som gjorde sig lustig över begreppet vit makt-musik, Olof Palme och att ett punkband i USA kallade sig för "Dead Kennedys". Den kommentaren kan jag blott bemöta med att säga att den saknade röd tråd och argumentation.

Någon använde logiken att jag borde sympatisera med SD eftersom att de arbetar emot muslimer som i sin tur har homofientliga åsikter. Jag tycker att jag redan har bemött det i styckena ovan. Men jag vill gärna stryka under ett par saker här. Till att börja med går det inte att dra sådana paralleller, ty islam är en religion och SD är ett politiskt parti - och det är något jag aktivt arbetar för skall gälla, dvs att religionen skall bort från politiken och tvärtom. Det är bl.a. därför som jag tillsammans med min Handelshomoskollegor ifrågasätter islams starka ställning på regeringsnivå i Mellanöstern och katolska kyrkans starka ställning i delar av Europa och Sydarmerika.

Debatten fortsätter. Jag tänker inte tiga och få se ett sverigedemokratiskt intåg i riksdagen som konsekvens.

5 kommentarer:

  1. Som tillägg till det mycket välskrivna inlägget ovan kan jag meddela att vi i haldelshomos dessutom lever efter Voltaires devis "jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem". Med andra ord kanske vi i handelshomos inte alltid instämmer i vissa muslimska länders syn på till exempel kvinnor eller homosexualitet men det betyder inte att vi automatiskt är emot muslimer. Precis som att Sverigedemokrater får lov att ha sin åsikt trots att vi inte håller med om den har även muslimer rätt att ha sin. I ett demokratiskt samhälle har alla medborgare lika rätt att uttrycka sin åsikt.

    SvaraRadera
  2. Jädrans gnällande från alla bögar, sug av er själva istället då för tusan! Eller gör åtminstone NÅGOT vettigt med era egna liv utan att snyfta över eran sexuella läggning i vad ni än samtalar om.

    Snart får det väl inte ens heta familjecamping utan att ni ska gnälla över hur jäkla diskriminerade ni är! Patetiska gnällhöns är vad ni är!!

    Hur fasen tror ni det känns för oss straighta när ni bögar ska vara "män" helt plötsligt när det gäller offentliga duschar mm? In i kvinnoduschen med er så vi slipper erant drägglande! Och vise versa med de lesbiska!

    SvaraRadera
  3. Jorma, du har mycket att göra om och göra bättre.

    Ty gnäller gör jag inte. Det jag och mina bloggkollegor arbetar för, är en stat som inte lägger sig i frågor som rör människors livsstil.

    Jag har aldrig kallat mig diskriminerad eller kränkt. Istället har jag gjort aktivt motstånd mot icke-demokratiska krafter, såsom Sverigedemokraterna.

    Istället för att slänga dig med skällsord, svordomar och felaktigheter, så kanske det vore gynnsamt för din profil ifall du kunde formulera förnuftiga argument. Annars kommer ingen att lyssna på dig, oavsett om det är på din blogg eller i riksdagen.

    SvaraRadera
  4. "Eller gör åtminstone NÅGOT vettigt med era egna liv utan att snyfta över eran sexuella läggning i vad ni än samtalar om."

    Jag: Studerande vid elitutbildning som är politiskt aktiv och jobbar extra inom bank/finans.

    Du: Homofob byggjobbare som snart kommer förtidspensioneras eller sjukskrivas, varpå jag kommer bli tvungen att finansiera din patetiska existens via skattesedeln.

    Vad är vettigt lilla vän?

    Ps. Allmäna duschutrymmen är väldigt osanitära. Även en kloakråtta som du gör gått i att undvika dem.

    SvaraRadera
  5. Jorma uttrycker sig ju så puckat så man får skämmas. Jag är själv sverigedemokrat, men det betyder väl inte att man måste bete sig som en idiot?

    SvaraRadera