torsdag 9 april 2009

Köper du billigt så köper du dyrt

I gårdagens Dagens Industri rapporterades om lågprisbutikskedjan Lidl som anlitat detektiver för att spionera på sina anställda. Detektiverna rapporterade om "sjukdomstillstånd," exempelvis att anställda försökte skaffa barn men hade svårigheter med detta. Dessutom kartlade man de anställdas privatekonomi. Allt för att kunna göra sig av med anställda som potentiellt kunde bli kostsamma för företaget.

Med andra ord behöver man inte söka sig till Gulf Air för att uppleva konstiga anställningskrav. Det räcker att ta jobb i en lågpriskedja. Tydligen gäller alltså fortfarande talesättet köper du billigt så köper du dyrt, där kostnaden för den billiga mjölken blir de anställdas integritet.

I en tid där Corporate Social Responsibility blir en allt viktigare del av företagens verksamhet blir de företag som inte sällar sig till leden lämnade utanför, något som också kunde observeras under Handelsdagarna då Lidls monter gapade tom på besökare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar