söndag 5 april 2009

Lågkonjunktur masshysteri och självuppfyllande profetia?


Nu börjar lågkonjunkturen bli långtråkig. Alla pratar om den, man kan gå till mataffären och höra människor prata om sina vänner som blivit arbetslösa eller träffa studenter som försöker hålla sig kvar i universitetsvärlden av rädsla för att komma ut till en obefintlig arbetsmarknad. Det är helt enkelt en negativ underton i de flesta samhälleliga konversationer för tillfället.


Det jag frågar mig är om denna lågkonjuktur verkligen hade varit lika djup om den inte blivit så upphaussad. Ponera för ett ögonblick att media inte skulle bevakat lågkonjunkturen alls. Det skulle leda till att människor inte skulle veta om att det var lågkonjunktur. Detta i sin tur skulle göra att konsumptionsmönstren inte skulle ha förändrats, vilket skulle ha lett till en dämpning av BNP-fallet och att produktionen inte skulle ha sett samma nedgång. Därmed skulle företagen inte behövt permittera människor i samma utsträckning och krisen och lågkonjunkturen skulle ha dämpats.


Naturligtvis inser jag som ekonom att grunden till finanskrisen och lågkonjunkturen inte ligger i media men de multiplikatoreffekter medias bevakning av krisen och konjukturen leder till är inte att förringa. Det leder helt enkelt till en masshysteri och blir en självuppfyllande profetia av ett enkelt orsak-verkanssamband:


Media rapporterar om finanskris/lågkonjunktur --> Människor blir rädda att bli av med jobbet --> Människor sparar för att ha en buffert --> Konsumptionen i sammhället minskar --> Företagen får minskade orderingångar --> Företagen blir mindre lönsamma --> Företagen måste säga upp människor --> Arbetslösheten stiger och det man befarade blev verklighet


Jag ställer mig kluven till vad som borde göras åt detta. Man vill ju inte kontrollera media; media är ju trots allt folkets verktyg för att informera sig om samhällsförändringar och nyheter och medias uppgift är ju att rapportera om aktuella händelser. Men media kanske också borde inse att de har ett ansvar och en del i lågkonjunkturens magnitud på grund av det samband som visats på ovan. Kanske kan media då bli en av människorna på bilden ovan som hjälper till att lyfta konjunkturen istället för att trycka ner den ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar