torsdag 26 mars 2009

Harvey Milk-skolor, nej tack.



På SVT 2:s Skolfront ikväll figurerade inte bara vackra Gulan Avci utan också ett par NYC-bögar från The Harvey Milk High School, en skola helt avvikt för hbt-elever. Den hyllas av eleverna, som påstår att de numera kan koncentrera sig på studierna och inte känna obehag från omgivningens glåpord.

Samtidigt har dess existens inte varit helt oifrågasatt. Föga förvånande har moralkonservativa politiker sagt ifrån med hänvisning till skolans inriktning, men även den amerikanska gaylobbyn har ställt sig frågande till denna bakvända diskrimineringen. Och det senare finner jag rätt och rimligt, för på samma sätt som jag motsätter mig pojk- respektive flickskolor och religiösa friskolor så tycker jag inte att skolor skall skilja på elever utifrån en annan ytlig faktor. Inga samhällen har mått bra av att dela upp och dela in människor - tvärtom så behövs den breda blandningen för att skapa incitament för tolerans, kompetens och kunskap.

Så homoskolor är inte något jag vurmar för. Namnet på skolan kommer från 70-talshomohjälten Harvey Milk, San Fransisco-politikern som tog sig hela vägen upp till maktens korridorer och vann stor framgång tack vare sin varma karisma. Dessvärre, får jag säga, kan jag inte med gott samvete rekommendera den bioaktuella filmen Milk som är baserad på hans liv. Det är alltför mycket den amerikanska drömmens uppgång och fall - och alltför lite originalitet och nytänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar