fredag 15 maj 2009

Öster om jämlikheten eller nio år tillbaka?

På kårens medieutskott hade någon härom dagen plockat fram gamla småttingguider - informationsböcker som skickas till dem som just blivit antagna till Handels - och i dem döljer sig en hel himlavärld för oss som gillar att studera då-och-nu-förhållanden. Fredrik Reinfeldt poserade på bild från en debatt, Micke Schiller hade världens töntfrilla och Öhrlings (numera PwC) reklamannonser var långt ifrån så visionära som dagens.

I 2000 års småttingguide poserar mycket riktigt Fredrik "Tag Ericsson" Eklund, som jag tidigare rapporterat om. Texten som ackompanjerar hans fylliga biceps är dock inte lika hård - den består tvärtom mest av en massa PK-termer och löften om studiebesök hit och rätt att komma ut dit. Inte precis den privilegiade verklighet jag lever i idag, nio år senare.

Och när jag läser om hur stockkonservativa regeringar och stadsfullmäktigen i Östeuropa förbjuder Prideparader i stad efter stad, år efter år blir smaken av gräddfil än mer distinkt. En färjeresa bort, i Riga, nekas Sabuni samtal om hbt med lokala politiker. I Moskva kryllar ESC-scenen av bögar (Nederländerna, Ungern, Grekland, Tyskland...), men där rampljusen inte lyser, lyser istället bögarna med sin frånvaro. Ofrivilligt.

Likväl sitter jag här i min frihet, trygghet och jämlikhet och gnäller över icke-existerande surrogatmödraskapslagstiftning, dåliga abortsamarbeten och andra reformer som framstår som ren lyx i jämförelse.

En blick tillbaka i tiden och en annan över Östersjön kan ibland ge väldigt vidgade vyer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar